14 Ocak 2011 Cuma

Sağlıklı okul kantini için 'sefertası hareketi' başladı hurriyet.com.tr

Sağlıklı okul kantini için 'sefertası hareketi' başladı

Erkan ÇELEBİ ecelebi@hurriyet.com.tr


VELİLER, 14 milyon 874 bin 496 öğrencinin eğitim gördüğü ilk ve ortaöğretim kurumlarında çocukların kantinlerden sağlıksız beslenmesini önlemek için harekete geçti.

"sefertası hareketi" adı verilen oluşum, Milli Eğitim ve Sağlık Bakanlığı'nın okul kantinleri yönetmeliği hazırlaması için kamuoyu oluşturmaya çalışıyor. Ancak, Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu konuda herhangi bir çalışması bulunmuyor.

ASKERİYE ve emniyet teşkilatı gibi birçok kamu kurum ve kuruluşu, personelinin sağlıksız beslenmesini önlemek için kantinlerinde satılacak gıda maddelerine yönelik özel yönetmelikler hazırlarken, 14 milyon 874 bin 496 öğrencinin eğitim gördüğü ilk ve ortaöğretim kurumlarının kantinleriyle ilgili bir yönetmelik bulunmuyor. Veliler, çocukların kantinlerden sağlıksız beslenmesini önlemek için harekete geçti. "sefertası hareketi" adı verilen bu oluşum, Milli Eğitim ve Sağlık Bakanlığı'nın okul kantinleri yönetmeliği hazırlaması için kamuoyu oluşturmaya çalışıyor.

ÖĞRENCİLER SAĞLIKSIZ BESLENİYOR: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven'in yaptığı araştırmaya göre, sadece İstanbul'da, 1490 ilköğretim, 696 da lise bulunuyor. Bu okullardaki kantinlerin sayısı da 2 bin 100'e ulaşıyor. Kantin bulunma oranı ilköğretimde yüzde 98.3, liselerde ise yüzde 100. Buna rağmen, Milli Eğitim ve Sağlık Bakanlığı'nın okul kantinleriyle ilgili herhangi bir yönetmeliği yok. Hazırlanması için de herhangi bir çalışma yapılmıyor. Oysa, her yıl birçok okul kantininde satılan yiyecekler yüzünden öğrenciler zehirleniyor, satılan ürünler sağlıksız beslenmelerine neden oluyor. Ayrıca, çocuklarda gözlenen obezite, dişlerde çürük ve gelişme geriliğini bu kantinlerde satılan yiyecek ve içecekler tetikliyor.

SAĞLIKLI GIDA KAMPANYASI: Öğrenci velileri arasında çığ gibi yayılan sefertası hareketi, şimdi "Kantinlerde sağlıklı ve güvenli gıda için hukuki düzenleme istiyoruz" sloganıyla kampanyaya dönüştü. Buna karşın, Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri ise okul kantinlerine yönelik bir yönetmelik çalışmalarının bulunmadığına dikkat çekiyor. Yetkililer, "Okullarda denetim zaten okul yönetimlerince gerçekleşiyor. Ancak, Sağlık Bakanlığı'nın kararı olmadan belirli besinleri okullara sokmayı yasaklamamız, bazı sektörlere keyfi zarar vermemiz anlamına gelebilir. Özellikle asitli içecek üreticileri için okullar önemli bir pazar oluşturuyor" dediler.

YÖNETİM KARMAŞASI: Okul kantinlerini işletme veya ihale ile kiraya verme yetkisi, okul aile birliklerinde bulunuyor. Kantinlerin denetimi ise okul yöneticilerine bırakılıyor. İşletmesi ihaleyle verilen kantinlerden elde edilen net kira gelirinin yüzde 80'i okul aile birliğine, yüzde 10'u ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne gidiyor. Kalan yüzde 10 ise İl Milli Eğitim Bazı okul yöneticileri öğrencilerin sağlığını koruyabilmek için okulda kantin bulundurmamaktan, parmak iziyle alışveriş yaptırmaya, belirli bir yaşın altındaki öğrencilere kantin alışverişini yasaklamaktan, yemek saatlerinde kantin kapısına kilit vurmaya kadar çeşitli yöntemlere başvurabiliyor.

Sağlıklı okul kantini için 'sefertası hareketi' başladı Devamını Oku

Hiç yorum yok: