14 Ocak 2011 Cuma

OIkul Kantinleri için sefer tası hareketi

Okul Kantinleri için sefer tası hareketi

Okul kantinlerinde �sağlıklı ve güvenli gıda� için hukukî düzenleme istiyoruz!

Askerî Kantin Yönetmeliği, Jandarma Kantin Yönetmeliği, Emniyet Teşkilatı Kantin Yönetmeliği, Sahil Güvenlik Kantin Yönetmeliği var ama, Okul Kantin Yönetmeliği yok!
Askerlerimiz, jandarmalarımız, polislerimiz elbette kıymetli... Ama, çocuklarımız kıymetsiz mi?
Neden okul kantinlerinde özellikle sağlıklı beslenmeye uygun ve güvenli gıdaların satılmasının ve gıda güvenliğinin gerektirdiği koşulların temini için, daha açık bir ifade ile, çocukların sağlığını riske sokacak gıdaların satılmasını önleyebilmek için bir hukukî düzenleme yok?

Denetim mekanizması yok!
Bugün kantinleri işletme veya ihale ile kiraya verme yetkisi okul aile birliklerinde bulunuyor. Kantinlerin denetimi de okul yöneticilerine bırakılmış. 16.09.1988 tarihli bir genelge ile, okul yöneticilerinin kantinleri sağlık yönünden denetlemesine yardımcı olmak üzere, �Okul Kantini Denetim Formu� hazırlanmış. Genelgede, kantin işletenlere karşı yaptırım gücü sağlamak için, sözleşmelere, denetim formunda belirtilmiş kurallara uyulmadığının belirlenmesi durumunda, sözleşmenin feshedilebileceği maddesinin konulması tavsiye ediliyor. Yani, bu maddenin koyulup koyulmaması, okul yöneticilerinin inisiyatifine bırakılmış!.. Kantinlerden elde edilecek net kira gelirinin % 80�i okul aile birliğine kalıyor; % 10�u ilçe millî eğitim müdürlüğüne, % 10�u il millî eğitim müdürlüğüne...
Millî Eğitim Bakanlığı müfettişleri de, gerekli görülürse, kantinlerde denetleme yapabiliyorlar. Zaman zaman belediyelerin, Tarım ve Sağlık müdürlüklerinin, kitaba uydurup kantinleri denetlediği görülüyor. Ama, belirli bir denetim mekanizması yok.
Ekim 2004'de Balıkesir Milletvekili ve TBMM Sağlık Komisyonu üyesi Op. Dr. Turhan Çömez de, Türkiye'de okul kantinleri ile ilgili bir yönetmelik bulunmadığından yakınmış ve Milî Eğitim Bakanlığı bünyesinde, kantinlerin nasıl çalıştırılacağını, kantinlerde nelerin satılıp nelerin satılamayacağını belirlemek için bir çalışma grubu oluşturulacağını bildirmişti. Ama, ne yönetmelik çıktı, ne çalışma grubundan ses var...
Sadece İstanbul ilinde 1.490 ilköğretim okulu, 696 lise düzeyinde okul var. Türkiye Diyabet Vakfı ve Diyabetle Güzel Yaşam Derneği'nce, 2004 yılında İstanbul'da yapılan "Okul çocuklarında beslenme sorunları" konulu bir araştırmaya göre, okullarda kantin bulunma oranı ise, ilköğretimde % 98.3, liselerde % 100...
Emniyet Genel Müdürlüğü'nce hazırlanan bir raporda, özellikle ilköğretim okullarındaki kantinlerin bir tür �serbest ticaret bölgesi� haline dönüştüğü; bazı okul yönetimlerinin kantinlerde okul kurallarını uygulayamadığı kaydediliyor.
Prof. Dr. Şükrü Hatun Hocamız�ın ifadesi ile, kantinlerdeki kuralları, çocukların sağlığı değil, milyarlarca liralık sözleşmelere imza atan işletmecilerin ticarî kaygısı belirliyor.

Okul Kantinleri için sefer tası hareketi Devamını Oku

1 yorum:

Okul siddet dedi ki...

Kantini hesabına indiren bile varmış, bizde asitli içeceklerin, sağlıksız yiyeceklerin satılmasına niye idare izin veriyor neden yönetmelikler çıkmıyor diyorduk,